fredag 29 augusti 2008

Lund!

Jösses va ska jag säga!?!? Det har hänt så otroligt mycket den här veckan så jag tror inte att alla ord i världen kan beskriva det!...

Först flyttade jag in till Peter i söndags vilket har funkat otroligt bra att komma överens. Vi hade även en mysig dag tillsammans när vi tittade runt i lund lite och tittade på film på kvällen.

I måndags var det upprop och jag kände mig otroligt bortkommen, men efter ett par timmar och en rundvandring med tävlingar och en massa mingel började jag komma in i gänget. Vi är totalt 115 pers i klassen så nog ska jag väll hitta kompisar? Jag tillhör alltså V-sektionen eftersom jag går väg och vatten. Men även brandingenjörerna och lantmätarna tillhör denna. (Lite avundsjuk var jag allt på brandingenjörerna ska ni veta)

På tisdagen hade vi ingenjörsfärdigheter och fick lära oss bl.a hur word, excel och powerpoint fungerar (som om ja inte redan viste det) Fast uppgifterna vi skulle göra var sjukt dryga och de fem timmar som vi fick på oss räckte inte så jag har lite kvar att göra. På kvällen var det lära känna pub där vi fick göra ett spex om phöset (de som har hand om nollning) och min grupp vann!! Vi skrev en sång om phöset med boten anna melodin och den var hur kul som hälst och introduktionen som vi gjorde var nästan ännu roligare.

I onsdags var en väldigt känslomässigt svår dag för mig. Mamma ringde och sa att jag hade fått brev från luleå och att jag hade blivit antagen! Ni mår tro att tankarna for runt i mitt huvud. Hur skulle jag nu göra?? Men jag kunde inte tänka allt för mycket för sen bar det av till en kursgård någonstans i skåne där vi hade tävlingar, lekar och vår första sittning. Jag delade även med mig mina luleåtankar till mina nyfunna kompisar och jag pratade med endel från sexet också (sexet kallas festarrangörerna och deras kläder består bl.a av en kilt, verken killarna eller tjejerna har något under....hum...va är detta för några?..haha)

Jag hade alltså hur kul som hälst på kursgården och sov inte särkilt många timmar. Halva natten var det mingel med många och disco. Men tro inte att tankarna om mitt val försvann för det. De låg där och pyrde hela tiden. Jag fick till slut rådet att besöka studiovägledaren direkt dagen efter när vi kom hem, vilket jag också gjorde...

Vi pratade om en massa saker....brandingenjör....väg o vatten....Ett av de svåraste valen i mitt liv... Varför händer alltid detta mig...

Grejen är att nollningen har redan börjat, första hyran är betald, overall och andra kläder är inköpta, jag har börjat lära känna en hel del nya kompisar... Allt är lixom perfekt med lund, förutom att det inte är brandingenjörsprogrammet...

Jag vet att det är många som vill att jag ska stanna i lund (fick bl.a en komentar i min sångbok på sittningen "försvinn inte från oss".....) Alla nära och kära bor ju också i närheten.

Men efter att ha pratat med typ tusen människor och ältat de hela fram och tillbaka har jag bestämt mig för att avvakta med brandplanerna och förtillfället köra på väg och vatten i i alla fall ett år. Därefter finns det ett par olika valmöjligheter. Antingen söka brand som påbörjad utbildning och då läsa endel kurser med både ettor och tvåor (jag börjar tvåan direkt i så fall ifall ja blir antagen och läser de kurser som ja missat med ettorna) eller så söker jag brand direkt eller så känner jag att väg och vatten är något som jag vill satsa på. Det finns trots allt många olika inriktiningar som man kan göra de fjärde året plus att jag kan ju även välja riskhantering som är lite åt brandingenjörshållet....

Med andra ord. Fortfarande inte helt 100% säker på hur ja ska göra, men för nu blir det Lund och väg och vatten. Men det känns otroligt surt att tacka nej men det känns väldigt hastigt om jag skulle slänga allt och flytta till luleå nu direkt till helgen. Jag har ju verken bostad eller känner någon (Deras nollning är typ slut för den började förra veckan)

Var även på studiobesök i dag, lax på menyn var det... (jag tog vegitariskt, konstigt va?...men det var gott i alla fall....) och idag har jag min första lediga kväll och eftermiddag den här veckan och den har jag spenderat med att skriva in mig på kristianstads nation (en slump tror jag men jag har hört att den ska vara bra) och sen har jag diskat i en timme hemma i peters lägenhet... jäkla va disk han har... Och nu slappar jag vid datorn lite men ska sen förska göra lite på dataövningarna som jag inte är färdiga med....

Och till helgen blir det mera nollning!!! I like!! Det blir fadderträffar, fest och nollekamp. Kan det bli ett bättre avslut på den här veckan?? Sen på måndag börjar allvaret. Då börjar läsvecka ett och det är dags att bli seriös. Men tror inte att nollningen slutar för det. Tre veckor till är det. Mitt schema de kommande tre veckorna är fullspäckat.

Och sen ska jag flytta in i mitt rum på måndag... Spännande!!!!

Jag hoppas att de kommande fem åren blir lika kul som den här veckan har varit!

Långt inlägg idag, men det har verkligen hänt otroligt mycket i mitt liv på endast ett par dagar... många bra saker men även saker som har förvirrat mig och gjort mig osäker!

Ciao

Inga kommentarer: