onsdag 16 april 2008

jag gillar praktiken...(än i alla fall)

Nu har jag inte bloggat på ett par dagar men det är svårt att få tiden att räcka till. Det är mycket nu trots att jag inte går i skolan denna månaden.

Jag har nu varit på IKEA i två dagar och än så länge trivs jag bra. Man lär sig mycket och få veta många spännande saker. Synd bara att ca en tredjedel av folket inte kan svenska så i stort sett allt är på engelska. Jag har varit på några möten och läst några manualer på engelska. Det är inte lätt men det går. Jag är ju inte helt handfallen när det gäller engelskan, en del förstår man ju, men inte allt. Ibland är det svårt att höra när de mumlar och pratar riktigt fort eller helt enkelt har en helt udda dialekt.

Idag fick vi i alla fall använda datorerna (då nätverket blev inkopplat) och jag har jobbat en del med solidworks och word idag. Det var kul, men lite enformigt. alla jädra "mates" som man får göra är jobbiga, tråkiga och enformiga. tänk å stapla 36 lådor på en pall med visa måt hit och dit. det är inte lätt och rita det snyggt men jag måste säga att jag blev hyfsat nöjd med resultatet.

Imorgon ska vi ha "assambly" och jag tror att det innebär att jag och anton (han jobbar också på samma avdelning som mig) ska montera ihop en möbel så att de som gör monteringsanvisningarna ska se om folk utanför IKEA kan förstå dem. Jag tror att det kan bli kul men jag gillar inte riktigt tanken på att de kanske ska filma oss under tiden som vi monterar. Det kan bli pinsamt. Mycket.

Vi får se hur det blir och vad det egentligen går ut på. Imorgon!

Jag måste också tillägga att idag är sista dagen som man kan söka till högskolor/universitet. känns bra att ha det gjort. 14 program runt om i landet blev det. vi får se hur det slutar. Bra förhoppningsvis!

Inga kommentarer: