torsdag 16 april 2009

Det senaste tio timmarna har varit ett helvete...

Jag tror jag har upplevt de jobbigaste timmarna på bra länge..

Allt började igårkväll då datormusen slutade att fungera helt och hållet... kort därefter verkar min externa hårddisk raderat allt sitt innehåll samtidigt som filerna "hade slutat att existera" Jag blir såklart jätterädd för att allt ska vara borta. Jag bestämde mig för att starta om datorn. Den ville dock inte stängas av utan fastnade i läget "windows håller på att avslutas" och ville inte stängas av så den fick vara på så hela natten...

Fläkten på datorn surrade som fasen och har inte sovit riktigt bra för det. När jag sen klev upp i morse hade fortfarande inget hänt. Oroad som jag var tänkte jag i alla fall ta tag i dagen och gick in i badrummet. Lampan går såklart sönder. Men eftersom jag hade en extra glödlampa hemma så trodde jag inte att de skulle vara så farligt...

Men jag hade fel. Detta är det absolut värsta med hela dygnet. Själva glaset från lampan går av när jag försöker skruva av hela lampan medan foten sitter kvar i eluttaget. Dum i huvudet som jag är letar jag upp verktyg för att försöka få bort hela glödlampan.

Där står jag på en halvvinglig pall med stålverktyg i min hand och försöker pilla runt ett eluttag (förvisso gummihandtag, men endå det mest korkade jag gjort på länge) Kan det klart sluta på mer än ett sätt? Så fort jag börja pilla så kommer det gnistor från uttaget samtidigt som jag hör en smäll och blir så jävla rädd att jag håller på att trilla av pallen...

Jag får världens chock (alltså ingen elchock utan en vanlig chock över hela situationen) och börjar storgråta när jag väll står nere på golvet igen... Jag slänger ifrån mig tången och bara står där helt paralyserad...

Jag hade tur den här gången. Jag är verkligen så sjukt glad att inget värre händer. Jag hade kunnat få en elchock utan dess like. Jag hade kunnat dö...

Jag darrar fortfarande när jag tänker på det...

Jag fick i alla fall medvetet tillbaka och ringde bovärden (vilket jag skulle gjort från början) Så han kom och fixade allt... Han gjorde även på ett liknande sätt för att få bort glödlampan men han sa även att hade jag kommit i kontakt med de två ståltrådarna samtidigt så hade jag fått en stöt och att det är livsfarligt.... Jag har aldrig förr varit så tacksam för att äta en halvtorr macka med lite smör och juice till efter det...

När det kommer till datorn sen så fick jag tips från en i korridorren och fick även kolla hårddisken på hans dator... Hårddisken verkade fungera och datorn verkar fungera nu... Tänk att det enda som behövdes för att den skulle stängas ner var att hålla nere powerknappen i en halvminut istället för att bara trycka på den...

Jag är så glad över att allt fungerar... men det betyder egentligen ingenting om jag hade fått en elchock och låg på sjukhus...Nu i efterhand spelar huvudet upp en massa hemska senarier när jag ligger på badrumsgolvet utan någon kommer och hjälper mig...dörren var ju såklart låst med så ingen hade antagligen kunnat komma in heller..... Jag ska aldrig någonsin komma i närheten av ett eluttag igen med stålverktyg....

Jag är så jävla glad att det endå slutade bra. Jag lever!!

Jag har dock fortfarande ont i axlen från igår.. de var bättre igårkväll men den spökar fortfarande... men i dagsläget kan jag kanske leva med det.... i alla fall till att jag ska skriva tenta och behöver en fungerande högerarm...

Nu ska jag tentaplugga och bara vara tacksam över livet!

Inga kommentarer: