onsdag 7 juli 2010

operation

Det finns mycket som snurrar i min skalle just nu. En av dem är den kommande eventuella operationen på måndag. Jag hoppas verkligen att mina ögon har läkt helt så att läkaren säger ok för operation. För i så fall är jag ett steg närmre möjligheten till en perfekt syn.

Jag har längtat efter det i 5 år nu och nu är jag väldigt nära. :) Men klart följer ett par orosmoment som jag är lite rädda för. För det första är det en operation och allt kan hända! Man ska aldrig underskatta komplikationer, men det här är min chans till ett liv som jag kommer vara mer bekväm i.

En annan sak som jag är väldigt duktig på är att pilla och gnugga i ögonen vilket jag under inga omständigheter får göra de första dagarna. Ett snesteg och jag kan sabba allt. Jag kommer få binda händerna bakom ryggen eller nåt. Jag borde anlita någon som vaktar mig :P

En tredje sak som oroar mig är alla dessa ögondroppar som måste tas typ var 3e timme. Jag tycker verkligen inte om öggondroppar. Men nu känner jag att det är dags att bortser från allt som man tycker är obehagligt och bara ta sig igenom det. Jag ska droppa tills det inte finns mer att droppa om det så ska vara.

En fjärde sak som oroar mig är den lugnande tabletten som ska tas inför ingreppet. Hon uppmanade mig att äta mycket innan eftersom jag inte har så stor kroppsmassa och jag fick tydligen inte gå ut i trafiken själv efteråt. Så brorsan kommer och hämtar mig. Va sjutton är det för tablett egentligen??? Jag är ju nästan mest rädd för den ju...

Men än har jag inte fått helt klartecken för operation så jag åker dit på vinst eller förlust. Jag hoppas på det bästa såklart. Jag vet i alla fall att hornhinnan är tillräckligt tjock för att klara av operationen och alla andra värden är också bra. Nu hade jag bara oturen att åka på en ögoninflamation vid midsommar som kanske skjuter upp det hela ett par veckor.

Inga kommentarer: