lördag 10 oktober 2009

tentaångest och andningsbesvär är en dålig kombination...

Lördag morgon, och jag försöker samla energi för att plugga. Antar att jag ska in till skolan idag lite senare och plugga med Mathilda. Jag måste verkligen börja lära mig allting nu så att jag känner mig mer säker på saker och ting. Om en vecka är det dags för första tentan och jag känner bara stressen komma över mig. Varför ska vi alltid ha så många tentor varje läsperiod? Lyllos humanisterna, läkar och lärarstudenter som slipper flera tentor på en och samma vecka. Det är verkligen svårt att hinna med för min del. Men än har jag ju inte gett upp utan ska försöka ta mig igenom den här perioden så smärtfritt som möjligt.

Andningsproblemen börjar bli värre igen också, och det hjälper ju verkligen inte till. Förra natten fick jag ta fruktansvärda djupa andetag för att känna att tillräkligt med syre skulle kunna ta sig in i kroppen. Även i natt har varit tung. Jag har fortfarande inte fått några provsvar tillbaka och tänker därmed ringa till dem antagligen på onsdag om de inte hör av sig innan dess. (Onsdag morgon är enda tillfället då jag inte har lektioner och läkarmottagningen har öppet)

Mamma har en ny teori nu. Hon såg på tv om en som hade liknande andningsbesvär som jag. Där hade personen i frågan fått ett hårt slag på näsan tidigare i livet och hade därmed fått broskbildningar på fel ställen som behövdes opereras bort. Efteråt kunde hon andas hur bra som helst. Och jag har faktiskt fått många hårda slag på min näsa under min uppväxt, jag vet inte hur många hårda bollar den har fått ta emot. Så det kan ju vara så att det är samma problem med mig. Jag trodde att det kanske var astma ett tag men eftersom problemen inte sitter i halsen utan i näsan så tror jag inte att det är det. Och vilken allergi är det som endast täpper till i näsan?? Skulle ju kunna vara kvalster men jag vet inte. Jag måste helt enkelt tala med läkaren igen så fort som möjligt.

Fast jag lägger mig ju inte gärna frivilligt på ett operationsbord. Jag blir bara rädd när jag tänker tanken. Men vad ska jag göra då?? Jag pallar verkligen inte med den här trötthet, ovishet och sovsvårigheter som följer av att jag inte kan andas.

Borde ta tag i pluggandet nu med kanske så jag gör nånting vettigt i alla fall och inte bara gnäller så mycket.

Inga kommentarer: