lördag 10 januari 2009

Virus Virus

Ja det är verkligen inga roliga saker..

Igår när jag satt vid datorn kom den ena virusvarningen efter den andra. Jag fick panik och viste inte riktigt vad jag skulle göra. Ingen dataexpert är jag ju heller och ensam i lund utan hjälp. Det blev ett långt samtal med pappa (halv elva på kvällen...hihi). Han hjälpte mig genom telefonen och jag lyckades genomsöka hela datorn, dock utan särskilda resultat. Hela tiden kom det upp ett meddelande om att jag skulle köpa ett virusprogram för $90. Gissa om man blir misstänksam!!

Viste dock inte vad jag skulle göra så var på G att köpa det men pappa tyckte sen att vi skulle vänta till dagen därpå och ringa suportern.

Vilket jag gjorde. Det visade sig att köpandet ingick i viruset och att det var ett skämt! Jag är verkligen så glad att jag inte skyndade iväg och köpte det. Suportern talade dock om för mig att det som jag behöver göra är att omformatera hela hårddisken vilket jag inte kan nu eftersom

a) jag har inte en susning om hur man gör b) jag har ingen extra hårddisk att förvara allt på...

Det blir till att vänta tills jag åker hem nästa vecka så jag kan få hjälp med det hemma. Får hoppas att datorn vill sammarbeta så länge och att inget mer virus kommer. Jag kommer knappt ut på internet för det strular nästan hela tiden plus att jag är rädd att jag drar på mig mer virus om jag är för mycket på internet. Håller mig enbart till de sidor som jag brukar.

Får försöka klara mig med så lite data som möjligt fram tills dess....trist... på min enda lediga vecka och allt...

Så idag har jag faktiskt ägnat mig åt att läsa en bok. Fyra timmar satt jag nog...hehe...Och det var inte igår vill jag lova! Har inte läst en bok på år och dar känns det som, men tiden räcker ju aldrig till under skolperioden känns de som... Har väll 30-40 sidor kvar som jag får ta tag i antingen ikväll eller imorgon...

Inga kommentarer: